Tipy s čím přestat u konzumace nezdravých jídel a pití

Tipy s čím přestat u konzumace nezdravých jídel a pití

Nikdy jsem se moc nezajímal o to, co jím a jedl jsem, na co jsem měl chuť. V 20 letch jsem si z obchodu odnášel 3/4 tašky sladkostí a 1/4 jídla. Vůči zdraví jsem absolvoval vstřícný pokus někdy v 25 letech, kdy jsem od přítelkyně dostal Aloe z Herbalife. Po té jsem se zapřisáhl, že už podobné experimenty zkoušet nebudu. V 30 letech mou nákupní tašku tvořilo 3/4 jídlo a 1/4 sladkostí. Potřeba jíst sladké ustupovala. Těžko říct, nakolik se na tom podílel fakt, že se za tu dobu změnili i sladkosti. Ty přeslazené a umělé věci už nejsou to, co dřív.

Nějakou dobu mě přátelé zásobují kusými informacemi o zdravé stravě, ale nejsem člověk, kterého by ovlivnilo něco, co by nebylo v souladu s vlastním přesvědčením. Když jsem se přistihl, že přemýšlím o sepsání článku na toto téma, docela mě to pobavilo, ale zároveň myslím, že to bude pro podobné neználky dobrý článek. Nejlepší je asi začít vytvořením nějakého seznamu jídel s čím přestat. S čím naopak začít, to ať už se rozhodne každý podle svého přesvědčení. Proč ? Těžko říct, nakolik se na odpovědi podílí fakt, že tělo prostě stárne a je se potřeba o něj i starat.

nezdrava jidla a piti

Bílý chléb z rafinované mouky

Bílý chléb a rafinovaná mouka jsou pro tělo prakticky toxické, protože jsou zbavené všech vitamínů, minerálů, vlákniny a další důležitých prvků. Právě kvůli tomuto tělo neví jak správně toto takzvané "jídlo" trávit a vstřebat, což může vést ke zdravotním problémům. Rafinovaná mouka je bělená chlorem a ošetřená bromem, dvěma jedovatými chemikáliemi pro štítnou žlázu i další orgány.

 

Zmražená jídla

Většina běžných zmražených jídel je přeplněná konzervanty, zprocesovanou solí, hydrogenovanými oleji a dalšími umělotinami. Nemluvě o faktu, že jsou předvařené, čímž je výživová hodnota sražena na minimum. Mražená jídla jsou vlastně balením, plným nemocí. Základem je živá, čerstvá strava.

 

Bílá rýže

Jako bílý chléb i bílá rýže byla zbavená všech nutrientů. Otruby jsou odděleny od zrna a tím je rozbitá přirozenost hnědé rýže. Bílá rýže je výživově velmi chudá a tělo ji zpracovává jinak než rýži hnědou, kterou zpracovává pomaleji a nezpůsobuje tak vysoké výkyv cukru v krvi, jako tomu je u rýže bílé.

 

Popcorn z mikrovlnky

Jedno z nejméně zdravých jídel, které můžete koupit. Prakticky každá složka pochází z geneticky modifikované kukuřice opepřené chemikáliemi, solí, konzervanty a zvýrazňovači chutí. Jako bonus dostanete nemalou dávku diacetylu, který moc neprospívá vašim plicím.

nezdrava jidla a piti

Masné výrobky

Jsou ošetřeny dusitany. Salámy, párky, hot-dogy, slanina – toto vše je napuštěno dusitanem sodným a dalšími chemickými konzervanty, které způsobují nemoci srdce a rakovinu. Pokud jste masosaurus, držte se čerstvého masa. Ideálně z organického zemědělství a zvířat krmených trávou.

 

Proteinové a energetické tyčinky

Často jsou propagovány jako zdravý doplněk stravy. Opak je pravdou. Obsahují sojové proteiny, rafinovaný cukr, hydrogenované tuky a další chuťovky vedoucí k chronickým onemocněním. Existuje ovšem i mnoho tyčinek, které jsou OK. Nutno ovšem pečlivě číst složení a vybírat.

 

Margaríny

Jsou skryté ve veškerém předvařeném jídle. Margarín, hydrogenovaný olej, je něco, čemu byste se měli vyhnout za každou cenu. V rozporu s tím, čemu se obecně věří, máslo a nasycené tuky nejsou nezdravé. Tím spíše, když pocházejí ze zvířat krmených trávou. Pokud živočišné tuky nemusíte, držte se striktně panenského olivového nebo kokosového oleje.

 

Sojové mléko a sojové náhražky

Jedná se o největší zdravotnickou lež moderní doby. Většina dostupné sóji, která není BIO, pochází z geneticky modifikovaných rostlin. Sója je zpracovávána s pomocí toxické chemikálie hexan. Ten je spojován s defekty novorozenců, problémy s plodností a rakovinou. Nefermentovaná sója je také vysoce "estrogenická", což může při dlouhodobé konzumaci vést k značné hormonální nerovnováze.

nezdrava jidla a piti

Cola a dietní Cola

Coly jsou plné odporného a zákeřného cukru, což je původ všech potíží. Do dietních kol je přidáván aspartam, který je 200 krát sladší než cukr. Je tím pádem mnohem levnější a najdete ji snad v úplně všech výrobcích, které se pyšní absencí cukru. V samém jádru však aspartam vyvolává chuť k jídlu a testy na myších ukázaly více než třetinový nárůst rakoviny a závislosti. Myslím, že to je dobré vědět, pijete-li colu s oblibou, jako já.

 

Kečup

Kečup obsahuje lykopeny, cukry, sůl a věřte, že se skutečnými rajčaty nemá moc co dočinění. Zásadním problémem kečupu je ten, že je vytvářen většinou z nezralých či jinak nekvalitních rajčat a právě to je původ mnoha nezdravých mykotických kultur.

 

Některé tavené sýry

U sýrů záleží na množství tuku, který obsahují. Takže když si zvolíme vhodný sýr, nejedná se o nezdravou věc.  Tavený sýr by měl být čistě mléčný výrobek, a pokud jsou na obalech uvedeny rostlinné tuky, je zde něco špatně. Obsahují velké množství solí, které nejsou vhodné pro náš organismus.

nezdrava jidla a piti

Ovocné džusy

Mnoho lidí věří, že ovocné šťávy jsou zdravé a jejich konzumace může nahradit čerstvé ovoce. Pokud si myslíte, když koupíte krabici nápoje s nápisem, který obsahuje 100% šťávy, že dostanete tak do sebe velké množství vitamínů, jste na omylu. Většina džusů se vyrábí z koncentrátů. Koncentrát vzniká vymačkáním šťávy, odstraněním dužiny a odebráním enzymů (živých látek). Poté dochází k vaření při 110°C a ke ztrátě většiny vitamínů. Koncentrát se pak nadále ředí vodou a přidávají se cukry a umělé vitamíny.  Džus nám rozhodně nenahradí čerstvé ovoce, ale také není dobré je z našich jídelníčků úplně vyřadit. Měl by se pít v poměru jeden díl ku dvěma dílům vody.

 

Minerálky

Poděbradka s Hanáckou kyselkou patří mezi dvě minerálky s největším obsahem sodíku. V litru a půl Poděbradky se nachází stonásobek sodíku ve srovnání s takovou Magnesií. Poměrně dost sodíku má i Ondrášovka. Jednou dvoulitrovou lahví Poděbradky tak vyčerpáte polovinu doporučené denní dávky sodíku. Sodík váže tekutiny, zatahuje je do oběhu, což je velká zátěž pro nemocné ale i zdravé srdce.

 

Poznávací znamení nezdravých potravin

Tuky a cukry – diety a stravovací směry mají jedno společné – kážou vyhýbat se tučným a sladkým potravinám. Ty skutečně nejsou pro náš organismus prospěšné, způsobují obezitu a různé civilizační choroby. Obecně byste se měli vyhýbat sladkostem, zákuskům, uzeninám, tučnému masu, sladkým limonádám.

nezdrava jidla a piti

Éčka – celá řada potravin je průmyslově zpracována. Aby dlouho vydrželi, neobejdou se bez konzervantů, aby lépe vypadaly a chutnaly, potřebují další přídatné látky. Typickým příkladem jsou například jogurty – v současné době je složité najít výrobek, který bude vyrobený bez škrobu a barviv. Přitom k výrobě jogurtu stačí mléko a bakterie mléčného kysání. Výsledkem podobného přístupu potravinářského průmyslu je jídlo, které má daleko od čerstvých potravin.

Levné potraviny – nikdo z nás nechce, ani nemůže za jídlo utrácet velké peníze. Nicméně pozor si dávejte na podezřele levné jídlo.

Výživová hodnota potravin – dávejte přednost potravinám, které jsou čerstvé a vyrobené z poctivých surovin. Na první pohled jsou sice možná trochu dražší, nicméně jejich výživová hodnota je mnohem vyšší, proto vám stačí menší množství, takže ve výsledku ušetříte.

Zdroje: listverse.com, zena.centrum.cz, internet

Roman

redaktor Cool magazine