Jak bezpečně přejít na raw food syrovou stravu – 1 Díl

Klídek, není to žádné drama! 

Pravidelně dostávám dotazy typu, jak začít s raw food nebo jak bezpečně přejít na raw food syrovou stravu? Rozhodl jsem se proto s vámi podělit o mou představu a názor, který je nejen podložený vlastní dlouhodobou zkušeností, ale i doplněný o úhel pohledu, který jsem si s odstupem času na tento typ stravování získal.

V první řadě si myslím, že každý se na toto téma dívá trochu jinak a věřím, že odlišných názorů bude spousta – jak se říká "100 lidí 100 různých chutí“. Jsem však přesvědčený, že většina lidí by se shodla na tom, že skočit po hlavě do 100% raw food (a navíc například z konvenčního stravování) ze dne na den se nedoporučuje. V druhé řadě, bych z toho taky nedělal žádnou vědu, protože se nejedná o nějaký radikální zákrok, nebo nábor do sekty 🙂 I když se někdy neumím zbavit dojmu, že to pár jedinců v tomto směru prezentuje…bohužel.

 

Jak bezpečně přejít na raw food syrovou stravu
PRVNÍ KROK A POZVOLNÝ PŘECHOD – ZAČÁTKY
Jak jsem již zmínil, tak z vlastní zkušenosti bych doporučoval přecházet na raw food pozvolna. Většina stejně někdy konzumuje syrové ovoce a zeleninu, takže bych jen zvyšoval množství a ubíral na vařené stravě. To byste nečekali, že? 🙂 Tohle je naprosto jednoduché doporučení pro ty co nejedí maso a jiné živočišné produkty, například vegetariány. Ale pro ty co, jí zejména maso, mléko, pečivo a podobné potraviny bude změna náročnější a to jak v rámci zvyklosti, tak v souvislosti s chuťovými buňkami. Ti mohou nalézt doporučení v níže uvedeném odstavci – Má zkušenost a postup.
Avšak znám lidi, co téměř nejí zeleninu a ovoce. Pro ty musí být změna hotovým peklem a myslím si, že aby se k takovému kroku odhodlali, musí přijít spíš zdravotní komplikace. Samozřejmě to je to poslední, co bych jim přál, nicméně tím chci pouze říct, že každý potřebuje to své proč. Například jsem se setkal i s důvodem, proč nezačít a tím byla domněnka, že:“ještě na tom nejsem tak špatně” (cituji člena rodiny, který má asi 20kg nadváhu, samozřejmě o tom ani neví nebo si to nepřipouští). V mém případě to byla zvědavost a výzva proč jsem s raw food syrovou stravou začal.

Možná vás překvapí, že i přes to, že jsem momentálně pouze na syrové stravě, tak další věc, kterou bych doporučil a za čím si stojím je fakt, že člověk nemusí hned skočit na 100% syrovou stravu a zavřít tak za sebou všechny dveře. I když budete třeba z 80%, 60% nebo jen z 20% na syrové stravě, tak to bude pořád lepší než nic a pocítíte výsledky a změny. A mezi námi si myslím, že se stejně postupnému zvyšování syrové stravy neubráníte, protože se prostě po raw food budete cítit skvěle. Trochu nevšední pohled, ale tak to cítím. Kromě toho jsem zastánce, že raw food není dogma a každý by měl hledat, co a jaká kombinace mu vyhovuje nejlépe, takže se nerad škatulkuju do nějaké kategorie jako vegetarián, vitarián a podobně, protože mám pocit, že mi to potom “svazuje ruce“. Navíc, okolí si vás pak může dobírat, když si například dáte HORKÝ čaj.

MÁ ZKUŠENOSTI A PŘÍSTUP
V době, kdy jsem já s přítelkyní jedli téměř vše kromě pečiva (přecházeli jsme z Paleo diety), tak jsme ze začátku například měli jen určité dny, kdy jsme jedli pouze zeleninu (vařenou a postupně syrovou). Z jednoho zeleninového dne v týdnu se stalo dní více a tak to pokračovalo. Jako příklad mohu také uvést hlavní jídlo ve formě opečeného masa a místo přílohy ve formě brambor nebo rýže jsem si dal syrovou zeleninu. V poměru 100g masa a 200g zeleninového salátu, různé druhy a podobně. A tak jsme to dělali pár týdnů, dokud jsme nejedli 100% syrovou stravu. Prostě poslouchejte svoje tělo a vnímejte reakce.


Jak bezpečně přejít na raw food syrovou stravu
A pokud se cítíte fajn (jako my) tak jednoduše v tom pokračujte. Rozhodně se snažte jíst výživově podobně jako před tím. Mám na mysli, že pokud vaše tělo bylo zvyklé na guláš s pěti tak tím, že si dáte na oběd 3 jablka, moc dobře neuděláte (ale to je extrémní příklad). Konkrétně k jídlu a dennímu příjmu bílkovin, sacharidů a tuků se budu věnovat v druhém díle.

NA CO BYCH SI MĚL DÁT POZOR?
Vaše tělo také podstoupí určitý detox (což se označuje, jako odstranění toxických látek z těla), může se vám na nějakou dobu například zhoršit pleť, mohou nastat zažívací problémy nebo bolest hlavy…Co se týče trávení, tak o tom vím své a jelikož jsem na tom nebyl zrovna nejlépe, tak jsem podstoupil léčbu u Naturepraktika v Kanadě. Jen podotknu, že léčba byla pouze přírodní a skládala se spíš z poznatku o tom, jak tělo funguje, jak na které potraviny / zejména kombinace potravin reaguje a podobně.
Sociálním detoxem, jak bych to nazval, já bude zase váš pohled na svět a okolí 🙂 Buďte trpělivý a zocelení jako iron man, protože každý pokládá svůj typ stravování za nejlepší a spousta lidí vám bude vnucovat své představy. Sice budete obklopeni tisícery otázkami typu – jak získáváš protein, kde bereš vápník, když nepiješ mléko nebo proč nejíš pečivo, vždyť je tak zdravé! Ale, nenechte se odradit. Je důležité mít na paměti, že je to vaše tělo, váš život 🙂 V mém případě to opravdu zkouška ohněm a vytrvalosti byla a někdy stále ještě je.

 

Je to vaše tělo, váš život !

 

Ale pozor, teď vyberu v rychlosti i nějaká pozitiva! Na druhou stranu se vám zlepší všechny smysly, zcitliví se vám chuťové buňky (to jsem miloval!), budete mít více energie (já vstávám každý den před 5 ráno bez budíku!), budete spát méně hodin a kvalitněji (někdy spím tak tvrdě a dobře, až se divím, že se vůbec probudím:-). A to je jen zlomek všech benefitů, které vám syrová strava přinese.

CO BYCH S ODSTUPEM ČASU UDĚLAL JINAK?
Když bych měl znovu začít se syrovou stravou, tak bych začal bych očistnou kůrou (například pomocí juiců) případně střevními výplachy, o kterých se moc nemluví, ale jsou zřetelně doporučovány z řad významných osobností. Bohužel velice citlivé téma…téměř TABU, o kterém se moc nemluví. Tím samozřejmě nemyslím, aby takové téma bylo hlavním hřebem večera při posezení s přáteli 🙂 Mám však na mysli, že lidí, co několikrát ročně provedou vnitřní hygienu, je opravdu mnoho a to i z řad celebrit. Ale nemluví o tom. S odstupem času to vidím jako zcela nezbytný proces pro zajištění bezproblémového a kvalitního fungování těla. A pro start do raw food syrové stravy. Je uvedeno v knihách Michaila Tombaka – Je možné žít 150 let nebo Dr. Normana W. Walkera: Omládněte, že původcem téměř všech nemocí nebo nerovnováh v životě (uvedu pár – alergie, obezita, špatné trávení, problém s přibíráním na váze, astma, špatná pleť, regenerace, epilepsie atd…) jsou právě nevyčištěná nebo zanesená střeva způsobena zejména špatnou či nekvalitní stravou. Takovou, která je složena z moučných potravin (rohlíky, chleba, koláče), nadměrné konzumace masa (i více jak 1x týdně), mléčnými výrobky, junk food – jako jsou chipsy, rafinované a pasterizované či jinak upravené potraviny.


Já osobně jsem měl z takových postupů obavy a to zejména z toho důvodu, že radikálně zhubnu nebo že to bude mít vliv na mé sportovní aktivity a výkony. Nicméně až později mi došlo, že jediné, čeho jsem se bál, že bych se v podstatě zbavil toxinů, špatných látek a zkrátka jiného“bordelu“ z těla. Slabší povahy prominou, ale jinak to neumím nazvat. Určitě budete souhlasit, že nic po čem by mi mělo být smutno. Navíc tím největším benefitem, že si očistíte organismus v podobě střev se vám jídlo bude daleko lépe a rychleji trávit, nebudete mít problémy s vyprazdňováním a budete přijímat vyšší množství kvalitních enzymů!

 

Vaše tělo bude kvalitněji regenerovat -> budete se cítit lépe a lépe. Prostě musíte to zkusit a uvidíte sami!

 

Tak co, pořád vám připadá těžké nebo náročné přejít na syrovou stravu? Já myslím, že už ne. Takže také it easy a koho zajímá kolik a co by měl jíst, tak se může těšit na druhý díl

 

SHRNUTÍ JAK BEZPEČNĚ PŘEJÍT NA RAW FOOD SYROVOU STRAVU:
1) Začněte pozvolna. Být třeba jen z 20% nebo 60% na syrové stravě je super !
2) Zocelte se trpělivostívůči okolí. Nenechte se odradit lidmi, kteří vás nebudou podporovat nebo chápat, sami se přesvědčí. Prostě si jděte svoje, je to vaše tělo, váš život 🙂
3) Začněte s detoxem (juice, nebo různé šťávy, či kůry) a zajděte si udělat co nejdříve výplach střev. Toto téma je TABU, ale je to opravdu skvělá procedura a metoda.
4) Doporučuji také si udělat domácí úkol ve formě četby knih jako Mihail Tombak – Je možné žít 150 leta Dr. Norman Walker: Omládněte. Zkrátka hledat informace, číst knihy, být otevřený a užívat si to 🙂