6 věcí, které mi pomáhají na cestě k digitálnímu nomádství

Digitální nomádství umožňuje nezávisle cestovat a vydělávat si přitom na cestách. Jedná se o životní styl, který řadu lidí inspiruje, na druhou stranu v některých vyvolává obavy, strach, či nepochopení až hazard. Nemít kancelářskou práci, neustále cestovat a přesto mít dostatek peněz? To zní zajímavě. Digitální nomádi přidali ale ještě něco navíc.

Před několika lety jsem se pustil do objevování životního stylu digitálních nomádů. Stále experimentuji a studuji způsoby a metody těch, kteří jsou finančně svobodní díky práci na internetu a svobodně cestují. Některé následuji, od některých se učím méně a jiní jsou mi varováním krátkodobého úspěchu.

 

Pro ty, kteří chtějí okusit životní styl digitáního nomáda, jsem sepsal 6 nejdůležitějších věcí, které mě osobně pomáhají na cestě k digitálnímu nomádství.

 

Je mi 26 let a po cestách v Austrálii, jihovýchodní Asii a Kanadě nyní cestuji v Latinské Americe (článek píši z Guatamaly). Moji cestu k digitálnímu nomádství můžete sledovat na blogu DigitalniNomadstvi.cz.


1. Sebevzdělání garantuje váš budoucí příjem.

Osobní růst a sebevzdělání je jedna z mých priorit. Úspěšní lidé tráví několik hodin denně sebevzděláváním. Přestože nejde o činnost, která přináší peníze přímočaře (ihned), je stejně důležitá jako samotná “prodejní akce”. Prodejní akce vám zajistí okamžitý příjem, sebevzdělání vám zajistí příjem na “zítra a pozítří”. A to by nemělo být podceňováno.

Technologie, postupy i metody se dnes mění tak obrovskou rychlostí, že se vzdělávat a zdokonalovat musíme neustále. Jedině tak dokážeme udržet krok s dobou. To, co nás naučí ve škole, bohužel už často neplatí ve chvíli, kdy dostaneme akademický titul a nastoupíme do práce. Velmi dobře rozvádí tuto myšlenku Ken Robbinson, který říká, že by školy neměly učení pojímat jako předávání “informací” (jemná paralela s tzv. biflováním), ale měly by žáky učit kreativitu a schopnost přizpůsobit se.


2. Dělání více věcí vám pomůže nasát více zkušeností.

Co je lepší, makat na více projektech najednou anebo se soustředit na jeden jediný a ten opečovávat? Tady neexistuje jednoduchá odpověď. Mnoho online podnikatelů doporučuje focus (zaměření) pouze na jeden projekt. Druhá skupina včetně Johna Vanhary preferuje práci na více projektech.

Já osobně doporučuju začínajícím podnikatelům ve většině případů (ano, jsou výjimky) práci na více projektech. Důvodem je především to, že na každém projektu se naučí začínající podnikatel trochu něco jiného. Je velmi důležité nasát co nejvíce zkušeností v co nejkratší dobu. Práce na více projektech vás přinutí soustředit se na různé oblasti, dívat se na věc z různých perspektiv. Více si začnete uvědomovat propojování projektů a vzájemnou působnost a ovlivňování.

 

3. Soustřeďte se na své silné stránky. Vše ostatní delegujte.

V začátcích má málokterý živnostník tolik peněz, aby mohl najímat další lidi na psaní textů, grafiku, apod. Pamatuji si dobře na své úplné začátky s podnikáním. Všechno jsem si dělal sám a nechtěl jsem investovat ani korunu. Raději jsem strávil 3 hodiny s grafickým programem, než abych zakázku zadal grafikovi.

Dnes se na investování do spolupráce a delegace dívám jinak. Na druhou stranu rozumím všem začínajícím podnikatelům, kteří nechtějí zbytečně utrácet a uplatňují princip “raději si vše udělám sám”. Důležité je, abychom se oprostili od pocitu, že “já” všechno zvládnu lépe a nebyli perfekcionisti.

Delegace je výborná a umožňuje podnikateli získat čas. Díky tomu, že práci delegujete, vykoná ji za vás někdo jiný a vy se můžete soustředit na “to důležitější”. Online podnikatelé velmi často delegují psaní textu, zpracování grafiky, tvorbu a administraci webové stránky, emailovou či telefonickou podporu, atd. U delegace a spolupráce je nejdůležitější ujasnit si, co vy umíte nejlépe. Zde doporučuji se plně věnovat aktivitám, které umíte perfektně a jste v nich jednička.

 

Soustřeďte se na své silné stránky. To ostatní začněte delegovat. Činnosti, které tolik neumíte, zvládne někdo jiný rychleji a lépe. A vy se tak můžete soustředit na to, co umíte a posouvat byznys kupředu.

 

Já se u svých projektů velmi soustředím na texty a značnou část textů si píšu sám (cca 80%). Tuhle činnost delegovat ani nechci, protože vím, že se u těchto projektů jedná o oblast, která je stěžejní a já ji ovládám. Naopak si jsem vědom svých grafických rezerv, tzv. grafického necítění. Grafiku proto deleguji téměř ve 100% případů. Nedávno jsem začal delegovat také emailovou podporu některých projektů a zde mé čerstvé zkušenosti ukazují, že přechod a zaučení trvá několik měsíců. Nastavená pravidla, která já mám zažitá a se kterými jsem pracoval nelze jednoduše převést do šablon a aplikovat u druhého člověka. Je to proces, který vyžaduje oboustrannou komunikaci (ze začátku skutečně každodenní). Přesto se investovaný čas do zaučení vyplácí. Mám více času na online marketing, propagaci a získávání nových klientů.

 

4. Mluvte o svém projektu, jakoby ho nikdo nemohl ukrást.

Mnoho začínajících podnikatelů se příliš bojí toho, že jakmile začnou mluvit o svém podnikatelském nápadu, někdo se toho chytne a nápad jim ukradne. Takhle to přece bylo skoro ve filmu The Social Network (Ukradl ale skutečně Mark Zuckenberk nápad na Facebook?). Někdy se paradoxně setkávám až se situací, kdy dotyčný podnikatel hledá investora a dříve než mu sdělí, o jaký projekt se vlastně jedná, chce podepsat jakousi smlouvu o mlčenlivosti. O to více paradoxní je to, že mladý podnikatel nemá za sebou žádný úspěšný projekt a investor má na kontě miliony korun. Někdy se setkávám s klienty, kteří žádají právní rady či zpracování smluv a obchodních podmínek s tím, že si vymíní potvrdit, že “jejich nápad neukradneme”.

digitální-nomád

Nápadů je na světě miliony a to, co dělí úspěšné byznys od neúspěšných nejsou nápady, ale akce a provedení. Byznys mentoři v Jihomoravském inovačním centru (po několika návštěvách vřele doporučuji jakékoli jejich semináře či podnikatelské soutěže) říkají, že pokud je váš projekt natolik průhledný, že po sdělení “co dělá, co umí a v čem je dobrý” se bojíte o ukradení nápadu, váš projekt nemá konkurenční výhodu (tzv. Unfair Advantage). Přemýšlejte proto nad tím, čím je váš projekt a podnikatelský záměr jedinečný, co řeší jinak než dosavadní projekty na trhu. Co můžete nabídnout více než ostatní. Co je vaše konkurenční výhoda, která se nedá zkopírovat rychle a snadno? Taková konkurenční výhoda potáhne projekt nahoru.

Moje konkureční výhoda je ve znalosti právního prostředí a zároveň znalosti potřeby neprávníků. Většina studentů právnických fakult směřuje k dosažení titulu a studují “pouze” právo. Pak z nich jsou právníci, nikoli však podnikatelé. Já jsem tak do hloubky práva nešel, namísto toho jsem si uvědomoval mezeru na trhu mezi drahými advokátními kancelářemi a “obyčejnými” lidmi, kteří hledají dostupnou (finančně přijatelnou) právní radu. Proto jsem postavil blog s právními články a doporučenými postupy. Díky tomu jsem byl schopen pochopit potřebu na trhu a přednést ji advokátům (kteří řeší právní problémy a nemají čas se starat o cokoli jiného). Poté jsem svůj nápad přeformuloval a získal advokátní kanceláře ke spolupráci. Moje konkurenční výhoda je pohled na “právní trh”. Díky tomu mohl vzniknout projekt PravoProPodnikatele.cz. Ten má dnes již jinou konkurenční výhodu, ale o tom podrobněji jindy.

 

5. Trpělivost se počítá v řádu roků, nikoli dnů ani měsíců.

Trpělivost patří k vlastnostem, které se při podnikání vyplácí. Vytrvalost mnohdy předčí samotný talent. Pokud máte talent, ale nemáte vnitřní sílu pokračovat přes desítky překážek, skončíte rychle.

 

Mnohem úspěšnější jsou ti, kteří ze začátku “nic" neumí, ale mají trpělivost se učit, zkoušet, prohrávat a jít dál.

 

O vytrvalosti jsem psal na svém blogu v příspěvku: Můj první projekt, který udělal milion korun online. Za tímto mým úspěšným projektem stojí roky usilovné práce, a to doslova. Nikdo nevidí ty začátky, kdy jsem budoval právní blog, klepal na dveře advokátních kanceláří, posílal stovky emailů, každý vidí jen “zeleno-bílou” webovou stránku. Ale to, co se odehrávalo ty předchozí roky, díky tomu je projekt tak úspěšný. Pokud se pouštíte do nějakého projektu, dejte mu alespoň rok života. Makejte na něm. Dva měsíce rozhodně nestačí.

 

6. Jediné, co vás skutečně posouvá k cíli, je akce.

Pokud si chcete odnést jednu věc z tohoto článku, pak ať je jí “Akce”. Plány ještě nikoho nikam neposunuly. Jediné, co vás posouvá k vytyčenému cíli jsou činny. Akce je nepostradatelnou částí každého projektu.

výzvy-a-překážky-digitálních-nomádů

Existuje příliš mnoho snílků a rádoby podnikatelů, kteří mluví a mluví. Mají ty nejlepší nápady, všechno vědí, umí a mají klíče od všech tajných zámků. Když se ale zeptáte na výsledky, začínají koktat a rozhovor vázne. Při tom všem snění a plánování prostě (spíše bohužel) na akci zapomněli.

Při exekutivě mých vlastních plánů mi velmi pomáhají deadliny – určení si, do kdy tu kterou činnost vykonám, ideálně se stanovením si finální podoby. Zcela zásadní je definovat si úkoly kvantifikovaně. Namísto úkolu “kontaktovat advokátní kanceláře”, jsem měl úkol “kontaktovat 5 advokátních kanceláří každý týden”. Někdo využívá speciální aplikace pro úkoly, já vedu GoogleSheet, který je v cloudu – online vždy po ruce. Zde filtruji název úkolu, datum splnění a projekt, ke kterému úkol patří.

Pokud chcete spustit nový projekt, velmi se mi osvědčilo stanovit si datum, kdy bude projekt spuštěn. Setkal jsem se s příliš hodně lidmi, kteří mluvili o svém projektu, a po roce stále nebyl spuštěn.

Při akcích se mi osvědčilo experimentování. Nebojte se zkoušet nové věci. Udržujte to, co funguje a měňte to, co nefunguje. Já jsem jeden týden posílal jedno znění emailu a druhý týden jiné znění emailu. Na webových stránkách vyzkoušejte jeden typ kontaktního formuláře a po týdnu/měsíci druhý typ formuláře. Testujte, co funguje lépe. Podnikatelé často hovoří o tzv. A/B testování. Testovat a experimentovat se dá téměř ve všem. Sledujte, na co reaguje vaše cílová skupina. Kvantifikované experimentování je ideální, avšak to vyžaduje větší plánování. Nezapomeňte, že plánování je činnost, která vás drží od akce. Plánování není akce. A úspěšný projekt vyžaduje akci. Raději mám akci bez kvantifikovaného experimentování než abych zůstal jen u kvantifikovaného plánování.

Martin Rosulek

Roman

redaktor Cool magazine